Kalendárium akcí
Doporučujeme #kulturní akce
FRANTIŠEK ŠKROUP
Tam, kde pivovary strmí,
a kde pivovarské husy krmí,
kde mělnické vinice
lidem dělaj opice,
jež malínský křen zas spraví,
mezi křeny domov můj.
Spisovateli Janu Nerudovi (sic!) lidu drahá píseň evidentně vadila. Vážné výhrady vyslovili také Leoš Janáček nebo básník Ivan Diviš. Muzikant Jaroslav Krček dokonce našel podezřelou podobnost sdruhou větou Mozartovy Koncertantní symfonie Es dur pro hoboj, klarinet, fagot a lesní roh K 297 b. Češi jsou jedineční. Vždyť který stát má za hymnu - s odpuštěním - divadelní hit? A kdo vlastně byl její autor?
Příběh hudebníka Františka Jana Škroupa začal 3. června 1801 v Osicích. Prvním mentorem byl otec, učitel a příležitostný skladatel. František s flétnou vystupoval už v osmi letech. Rok účinkoval ve sboru pražské Lorety a v Týnském chrámu. První kompozice zkoušel na hradeckém gymnáziu. Filozofii ani práva v Praze nedokončil, lákaly ho hudba a jeviště. Do Stavovského divadla nejprve přišel zpívat, představil se ve 20 rolích. Jako vlastenec však toužil po české opeře. A protože žádná neexistovala, musel ji vytvořit sám. Dílo na libreto Josefa Krasoslava Chmelenského s názvem Dráteník ve Stavovském znamenalo triumf (1826). Škroup se zhostil i hlavní pěvecké úlohy. V tandemu s Chmelenským napsal další kusy. Opery Oldřich a Božena a Libušin sňatek však úspěchu Dráteníka nedosáhly.
Zato se uplatnil jako druhý (1827) a posléze první (1837) kapelník německého souboru Stavovského divadla. Zpěvu nechal. Byl výborný dirigent. Mj. premiéroval v Čechách díla Wagnera nebo Verdiho. Po smrti Chmelenského pokračoval ve vydávání hudebního časopisu Věnec ze zpěvů vlastenských. Věnoval se samozřejmě i skládání. Ve zhruba 130 opusech nalezneme klavírní skladby, smyčcové kvartety, kantáty, mše, sbory, melodram Bratrovrah, Chrudimskou ouverturu. Zhudebňoval texty Hankovy, Langerovy, Čelakovského, ale i německé autory. Bez většího sukcesu stále pokoušel štěstí na operním poli (Der Prinz und die Schlange, Drahomíra, Der Meergeuse). Jenže přišel 21. prosinec 1834 a premiéra Fidlovačky. Tylova hra neměla valný úspěch. Zazněla v ní ale píseň Kde domov můj, kterou zpíval slepý houslista Mareš. Nadšené obecenstvo samozřejmě nemohlo tušit, že poslouchá hymnu budoucího československého státu. (Oficiálně se tak stalo r. 1920.)
Pro dobrotu na žebrotu. Za 30 let věrné služby hudbě (české zvlášť) se skromný muzikant doma vděku nedočkal. Roku 1857 ho Stavovské divadlo poslalo do penze. Škroup po pokusu s vlastní hudební školou a krátké epizodě v Žofínské akademii odjel do Holandska. Uznávaný kapelník položil základy německé opery v Rotterdamu, ale času mu zbývalo maloučko. Zemřel 7. února 1862, je pochován v daleké cizině. Časem se začaly objevovat Škroupovy pomníky, známky, pamětní mince. Ale jako obvykle v Čechách - pozdě.
VE SPOLUPRÁCI SE STUDIJNÍ A VĚDECKOU KNIHOVNOU V HRADCI KRÁLOVÉ
Všichni dobří rodáci
ANNA MACKOVÁ
Proslulý Krvavý román věnoval Josef Váchal Anně Mackové, nepřítelkyni špatné četby. Dokonce tam svoji družku zpodobnil v postavě s mazlivým příjmením Kocourková. Kdo byla žena, která s ním spojila na padesát let svůj život?
VÁCLAV BAUMANN
Málokdo z nás asi prožil v životě tolik dobrodružství jako Václav Baumann. Narodil se 24. srpna 1916 v Jaroměři, dětství a mládí prožil v Holicích.
MOŘIC PÍCHA
Když se Mořic Pícha narodil, kalendář ukazoval 18. duben 1869.
Tiskové zprávy
KreatFest nabídne praktickou inspiraci, tvořivost, umění a vzdělávání
Druhý ročník festivalu kreativity a kreativního učení proběhne v Hradci Králové od 9. do 11. května. Festival KreatFest nabídne bohatý třídenní program složený z workshopů, diskusí, sdílení a tvoření rozprostřený po tvůrčích i vzdělávacích institucích v Hradci Králové. Návštěvníci tak zavítají do knihovny, Centra kreativního muzejnictví, Centra uměleckých aktivit, ale taky Bajkazylu.
Hudebně-švestkový festival Vizovické Trnkobraní letos v novém termínu oznamuje kompletní program s Rybičkami 48, Divokým Billem a novinky v programu i komfortu
Moderátor Libor Bouček, stand-up Matonohy či Pavláska, travnatá zóna, zastřešené sezení
Romance česká – melodramy ve Filharmonii Hradec Králové
Koncertní sezóna Filharmonie Hradec Králové se zvolna chýlí ke svému závěru a v hlavní Bílé abonentní řadě zbývá filharmonikům odehrát již jen dva koncerty z původních osmi. Předposlední událostí této řady je ve čtvrtek 25. dubna koncert s názvem Romance česká, při kterém publikum uslyší mírně netradiční, ale pro českou hudbu reprezentativní žánr melodramu. Role recitátora se ujal herec Miroslav Táborský.